Makró fotó trükkök – focus stacking

A minap megint csak az óra fotózása volt a feladat, így gondoltam, ezt most kicsit dokumentálom is, hátha valakinek segítség ez a pár lépés. A makró fotózás során a focus stacking-ről lesz szó röviden, bemutatva pár nagyon egyszerű és könnyű lépést, amely nagyban megkönnyíti dolgunkat a Lightroom / Photoshop használata során.

Focus stacking

Aki esetleg nem ismerné a kifejezést, technológiát, annak röviden elmagyarázva, focus stackingről akkor beszélünk, ha több képet készítünk adott például tárgyról, különböző részeire élesre állítva a képet, majd ezeket a képeket szépen összedolgozzuk egy végleges, éles képpé.

Miért jó ez?

A válasz nagyon egyszerű. Az objektívek nagy része f8-f11 között adja a legélesebb, legszebb képet. Tárgyfotó esetében nem mindig van rá lehetőségünk, főleg ha makrót fényképezünk, hogy beférjünk f8-f11 közé, így valamit ki kell találnunk. Lehetőség az is, hogy makró fotózás során messzebbről fényképezzük a tárgyat, úgy, hogy az beleférjen a mélységélességi tartományba, de ebben az esetben a háttér elmosottságáról is sok esetben le kell mondanunk.
Fényképezhetjük a tárgyat f16-f22 között is, de ebben az esetben már nagy valószínűséggel kicsit a minőség rovására fog menni a szűk blende használat.

A focus stacking mint olyan, nem csak makró fotózás vagy tárgy fotózás során jön jól, hanem tájkép készítésekor is nagyon jól alkalmazható ha szeretnénk, hogy a tájképünk előtere, háttere is tökéletesen éles legyen.

Makró fotózás

De ha már elkezdtük, akkor tegyük tisztába ezt a fogalmat is. Makró fotózásról akkor beszélünk, amikor egy tárgy, élőlény, növény, satöbbiről készítünk fényképet, melynek az a célja, hogy az adott témát teljes részletességében, akár kinagyítva és ezáltal a szabad szemmel kevésbé látható részleteket is megmutatva fényképezzük le. A hatás a szemlélődő felé sok esetben olyan, mintha egy nagyító alatt nézné a már jól ismert témát, így felfedezve olyan részleteket, amelyek számára ismeretlenek voltak (vagy ahogy írtam, amelyeket szabad szemmel nem látna).

A tárgyfotózás során a makró fotózás azért is közkedvelt (leginkább a termékbemutató képek esetében), mivel a gyártók itt tudják megmutatni azokat a kis finomságokat, egyediségeket az adott terméken, amelyet a boltban, a reklámújságban, vásárlás előtt nem fogsz észrevenni normális körülmények között, mégis fel szeretné hívni a figyelmet, mondjuk a termék aprólékos kidolgozottságára, satöbbi… Na de ennyire ebbe ne mélyüljünk el, nézzük meg, hogy a focus stackinget hogy tudjuk jelen esetben használni.

A tárgy lefényképezése

Ebbe most túl nagy részletességgel nem mennék bele, hisz olyan szerteágazó, hogy legalább egy külön cikket is megérne. Ami viszont lényeges, hogy mint minden fényképezés során itt is nagyon fontos, hogy előre megtervezzük, mit is szeretnénk eredményül kapni és ennek alapján tudatosan kezdjünk hozzá.

Nálam a cél most egy karóráról egy fénykép elkészítése volt. Na bumm. Lefényképezzük és végeztünk is, lehetne az egyik megoldás, vagy komolyan vesszük és megnézzük, mit tudunk ebből kihozni. Én az utóbbit választottam.

Előkészületek, felszerelés, makró fotó trükkök

Első nekifutásra (mivel nem stúdióban készült a kép) kerestem a lakásban egy helyet, amely alkalmas a fényképezésre, azaz a külső fények nem nagyon zavarnak be. Ide leterítettem a tárgysátor hátterét (a tárgysátrat magát nem használtam), illetve felállítottam a vakukat. Jelen esetben kettő darab Godox AD200-at használtam és egy Godox V1-et.
Objektívként pedig a Tamron 90 mm-es makró objektívét.
Fontos, hogy a fényképezendő tárgyat alaposan tisztítsuk meg mindennemű portól és ujjlenyomattól! Sajnos, ha nem gyári új termékről van szó, akkor valószínű, hogy lesznek rajta karcok, foltok, esetleg olyan helyen por, ahonnan nem tudjuk azt kitakarítani, így számítsunk arra is, hogy lesz azért utómunka feladatunk is. Ez egy rendes makró objektív esetében kifejezetten igaz, hisz olyan részletességgel mutatja meg a hibákat is amelyeket szabad szemmel nem látnánk…

Szóval alapos takarítás, pucolás, és a legvégén még egy statikus kendővel is érdemes letörölni. Így is meg fogunk döbbenni, mennyi koszt kell majd kiretusálnunk… Bár most már nagyon szerencsésnek mondom magam, mert ez is percek alatt megvan az XP-Pen digitális rajztábla használatával.
Mivel jelen esetben egy órát fényképeztem, arra is figyelni kellett, hogy mit rakok az óra alá, hisz egyrészt a nagy üvegfelületen is tud tükröződni, illetve a fék keretén is. Sőt, ha már üveg és fém felület, arra is figyelnünk kell, hogy ezek a felületek a fényt is képesek letükrözni az óra alatti részre, amit adott esetben zavaró is lehet. Érdemes ilyen esetben makró fotózáshoz egy nem tükröződő felületet használni, hogy ne nehezítsük meg jobban dolgunkat, mint feltétlenül szükséges.

Ami kifejezetten fontos tárgyfotózás / makró fotózás során, hogy a fényképezőgépünk stabil állványon álljon és focus stacking esetében pedig még fontosabb, hogy ne is mozdítsuk el közben véletlenül sem! Mindemellett vízszintezzük is a gépet és ügyeljünk rá, hogy ha szükséges a lencse párhuzamos legyen a tárgy síkjával, hogy a torzításokat is elkerüljük.

Ha mindezzel megvagyunk, beállítottuk fényeinket, el is készíthetjük első próbaképünket, amelyet érdemes nagy képernyőn megnézni (a fényképezőgép kis képernyőjén nem fogjuk észrevenni a hibákat) és korrigálni, amennyiben szükséges, majd nincs más hátra mint a fényképek elkészítése.

Képek elkészítése és focus stacking

Ahhoz, hogy ki tudjuk használni a focus stackinget az adott tárgyról készítünk 3-4-5 képet, a fókusz pontot egyre hátrébb tolva. Ennek csak akkor van értelme, ha az adott retesz érték mellett nem tudjuk teljes egészében élesen lefényképezni a tárgyat. A példa kedvéért f4-en készítettem hat darab képet a fókusz pontot egyre hátrébb tolva.

Focus stacking, makró fotózás, makró fotó trükkök, lightroom tippek, tárgy fotózás

Ezután a kiválasztott hat képet megnyitom Photoshopban (jobb klikk – Open as Layers in Photoshop). Itt kiemelten fontos, hogy mielőtt nekiesnénk, jelöljük ki a Photoshopba importált a hat layerünket, majd az Edit – Auto-Align Layers menüpontra klikkeljünk rá. Ez azért fontos, mert a fókusz pont változtatásával a kép leképzése is változik általában, így ha nem tesszük meg a stacking eredménye ehhez hasonló lenne:

focus stacking, makró fotózás, makró fotó trükkök, lightroom tippek, tárgy fotózás

Lássuk be ezeknek a hibáknak a kézi javítása elég bosszantó és időigényes lenne, de szerencsére ha az előző lépést nem felejtjük el, a photoshop pillanatok alatt elvégzi helyettünk a feladatot.

Ha ezzel is megvagyunk, akkor nincs más hátra, mint az Edit menü – Auto-Blend Layers menüpontot kiválasztani, ahol az előugró kis ablakban válasszuk ki, hogy „Stack Images”, illetve azt is hogy „Seamles Tones and Colors”, majd nyomjuk meg az OK gombot és ámuljunk az eredményen:

focus stacking, makró fotózás, makró fotó trükkök, lightroom tippek, tárgy fotózás

S már nincs más hátra, mint a rengeteg kis karc és a porszemek kiretusálása, amik fennmaradtak minden igyekezetünk ellenére…

S végül a végeredmény:

focus stacking, makró fotózás, makró fotó trükkök, lightroom tippek, tárgy fotózás
Canon EOS 5D mkIV, Tamron SP 90 mm VC USD, photo stacking 6 kép

Illetve mit sem érne az egész, ha nem csináltam volna összehasonlításként egy nem focus staking eljárással készült képet, bár itt kicsit a fények is változtak, ezáltal más a hangulata is a két képnek, a részleteken viszont észrevenni kis különbséget. Ami érdekes, hogy bár a photo stacking után is van rengeteg kis hiba a képben (hisz nem tökéletes az algoritmus), az óra fém peremének az alján viszont nagyon szépen elmossa az alap tükröződését, ami az alsó képen viszont jól kivehető.

focus stacking, makró fotózás, makró fotó trükkök, lightroom tippek, tárgy fotózás
Canon EOS 5D mkIV, Tamron SP 90 mm VC USD, 1/100 sec, f16, ISO 100

Szóval… Nem biztos, hogy érdemes minden esetben photo stacking-el bíbelődni, ha anélkül is le tudjuk fényképezni az adott tárgyat és el tudjuk kellően mosni a hátteret, ahogy szeretnénk…

Tetszett a cikk? Oszd meg, hogy máshoz is eljuthasson!

Legfrissebb blog cikkeink: