Ha full frame, akkor Canon EOS R?

Szerző: | 2018 nov 1. | Technológia

A kérdés nemrég vetődött fel, hogy ha esetleg a 77D-t lecserélném, mire cserélném le, s ami jelenleg relatíve fix, hogy egy Full Frame Canon gépre. Más gyártóra való áttérés eszembe nem jutna, mert akkor az összes objektív, illetve egyéb kiegészítő, mint pl. a vaku használhatatlanná válna.

Miért pont full frame?

A válasz egészen egyszerű. Nem fogom végig elemezni, mennyi és pontosan mik az előnyei, esetleges hátrányai, röviden csak elmondom, mi az a pár apróság ami miatt váltani szeretnék:

  • magasabb ISO érték kevesebb zajjal – azt hiszem ezt nem nagyon kell ecsetelni. Bár rendkívül jó gép és szeretem a Canon EOS 77D-t, azért magas ISO érzékenység mellett sajnos elvérzik…
  • A full frame technológiájából adódóan kisebb mélységélességgel lehet fényképezni… Bárhogy nézzük, egy full frame fényképezőgép olcsóbb, mint ha az összes objektívet le kellene cserélni ezért a pici pluszért F4-ről f2.8-as kivitelre. Gondoljuk csak végig Canon EF 70-200 F4L IS SUM, mondjuk párosítva egy Canon EF 24-70 F4L IS USM-el, s még sorolhatnám… Nem mondom, hogy nem vágyom a jobb üvegekre, de ez a kategória jelenleg még csak álom.

Első nekifutásra a tükör nélküli Full Frame Canon EOS R-t kizártam, de mégis csak meg kellene vizsgálni, hogy mennyire lehetne jó döntés.

Caon EOS R, Full Frame

Ami elsődlegesen a legszembetűnőbb a Canon EOS R esetében az a mérete. Jóval kisebb mint egy tükörreflexes FF gép, így értelemszerűen a kezelőszervek elhelyezkedése is nagyban más, s itt erőteljesen kérdésessé válik, menyire használható kényelmesen huzamosabb ideig. Méretét nézve nem igazán van különbség a 77D-hez képest.
A gép keresője abból fakadóan, hogy nem tükör reflexes a gép, elektronikus. Ezt is feltételezem meg kell szokni, előnye minden esetre, hogy a képen azt kapod vissza, amit a keresőben látsz, míg az optikai kereső előnye, hogy nincs késleltetés és ugyanazt látod, mint saját szemeddel is látsz. 

Az objkektív kompatibilitásával elvileg nem lenne gond, mivel az átalakító(k) / adapter(ek) segítségével minden régebbi optikámat támogatná (még a Sigma 18-35 ART lencsét is – bár kipróbálni nem volt lehetőségem, de gyanús, hogy a Canon EOS 5D mkIV-hez hasonlóan itt sem tudná kirajzolnia. teljes Full Frame érzékelőt). Nagy kérdőjel az autófókuszának működése, 5.655 fókusz ponttal, amely majd az egész érzékelő területet lefedi. Ha az jól végzi dolgát, az azért elég nagy előny lenne.

Sebességre az R mutat egy kis előny a 8 képes sorozat felvételi sebességével, de ez számomra kevésbé releváns, hisz a 77D jelenlegi sorozatfelvételi képességeit sem használom ki, viszont az akku kapacitását nézve, elég szegényes a gyárliag megadott 370 kép… Itt mindenképp szükséges a portré markolat…
Nem feltétlenül akarnám most sem leírni milyen specifikációkkal rendelkeznek a gépek, erre nagyon jó összehasonlításokat lehet találni az interneten, amelyeket inkább belinkele, ha valaki szeretné végig böngészni:

Canon EOS R vs Canon EOS 5D mk IV

Canon EOS R vs Canon EOS 77D 

A Canon EOS 77D-hez képest a Canon EOS R mindeképp előrelépés. A kérdés inkább az, hogy a Full Frame tükörreflexes vázakkal összehasonlítva mennyire állná meg helyét. Az pedig, hogy mennyire tűri a magasabb ISO tartományokat, mennyi a dinamikai átfogása (elvileg érezhetően nagyobbnak kell lennie papíron).

A neten fellelhető tesztek alapján mind az ISO zajosodása, mind a dinamikai tartománya szinte megegyezik a Canon EOS 5D mk IV-ével, sőt egyes vélemények szerint Canon házán belül igazából az 5D mk IV-hez áll legközelebb, ami a tudását illeti. A részletes tesztet itt tudod elolvasni.

S ami kicsit folyamatosan ott motoszkál a fejemben, hogy az EOS R esetében egy olyan gépről beszéltünk, amellyel a Canon jelenleg egy piaci rést próbál betömni, nem pedig egy valós profi / félprofi igényt kielégíteni (lássuk be, hogy a profi / félprofi fotósok nem fognak átállni egykönnyen, míg aki vlog-ol, annak jó opció lehet, illetve másodlagos gépnek sem lehet rossz, bár nem hazai körülmények közt), így valószínűleg a gépnek vannak még gyerekbetegségei, jelenleg még csak egy nagy próba, hogy mit tudnak elérni ezzel, stb. Ebben erősít meg ez a teszt is.

S itt jön el a nagy igazság… Ahhoz túl sok a “gond”, pontatlanság, gyermekbetegség és bizonytalanság, hogy a 6D mk II-nél érezhetőbben drágábban, de az 5D mk IV-nél nem sokkal olcsóbban emellett döntsön az ember. Még akkor is, ha a hibák egy része szoftveresen javítható idővel.

Közben a fenti sorok után eltelt pár nap, 1-2 hét, s két általam kedvelt vlog-os is elmondta véleményét a kameráról. Lényegében érdemes végignézni és a helyén kezelni a dolgokat. Az biztos, hogy a kamerával hozzáértő kezek lenyűgöző képeket készítenek, Brendan van Son videójában ez jól látszik, s őszintén el is mondta, hogy a 200D-jét cserélte le vele, nem az 5D mk IV-et…

Szóval lelkes amatőröknek jó kis kamera lehet (főleg ha valaki most akar komolyabban foglalkozni a fényképezéssel, s ténylegesen egy belépőbb szintű gépről vált. Aki ennél kiciti feljebb pozícionálja magát, ott backup kamerának viszont tökéletes választás lehet, és elsődleges gépnek???

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb blog bejegyzés:

Mire képes az Apple M1 processzora Photoshop alatt

Rengeteg helyen lehet olvasni, hogy mennyire is jó az Apple M1-es processzorával szerelt MacBook Pro, ha épp Photoshopra szeretnéd használni. Eddig nagyon is meg voltam elégedve az asztali konfigurációmmal, amelyet azért is szereltem fel, mert sajnos a 2017-es Core...

Az OKJ-s korszak vége. Mit adott, mik voltak a hibái?

Valamikor 2019 év végén, 2020 év elején tudatosult mindenkiben, hogy az OKJ-s oktatás megszűnik, vagyis pontosabban átalakul és helyette valami más jön, amiről akkoriban még semmi pontosabbat nem tudtak. Voltak szakmák, amelyek elvégzéséhez a törvény előírta a...

Hogy építsük fel fotós portfóliónkat?

Ahhoz, hogy be tudjuk mutatni munkánkat fotós portfóliót kell építenünk. De milyen legyen? Mi a jó megoldás? Ki a célközönségünk? Ezek mind mind olyan kérdések, amelyek hatással vannak az eredményre és arra, hogy végül is milyen lesz a portfóliónk. Fotós portfóliónk...

Fénykép nyomtatás, nyomtattassunk, mert nekünk ez jó!

Valamikor régebben már egyszer végig gondoltam és kifejtettem, mi a véleményem a nyomtatás vs. nyomtattatás témakörben. Azóta eltelt pár év (picivel több, mint 2 év), de a téma megint aktuális. Vagyis, annyira nem, de ha már ki kell nyomtatni 10 darab képet, akkor...

Termékfotó készítése vizes (csepp) hatással, mintha a hűtőből vetted volna ki

Termékfotó készítésénél a legtöbb esetben az a cél, hogy felhívjuk a figyelmet a termékre. Huh, ez egy nem túl szerencsés mondat, de megpróbálom kifejteni, mire is gondolok. Szóval nem elég egyszerűen a terméket (például egy energia ital dobozást) lefényképezni. Nem...

Fotós kiegészítők, amikre szükség van és hasznosak is

Az évek alatt szerintem mindenki bevásárol hasznos és kevésbé hasznos fotós kiegészítőkből. Valamelyik nap pakolgattam és el is csodálkoztam, mi mindenem van, így jött is az ötlet, hogy erről érdemes egy pár gondolatot megosztanom. Nem feltétlenül lesz benne rendszer,...

Hova tűnnek a szakmai és / vagy jó fotós blogok?

A tegnapi estén úgy gondoltam, végre van időm olvasni kicsit. Gondoltam, körbe nézek, mi történt a nagyvilágban, milyen újdonságok jelentek meg, ki miről írt, felkeresem a kedvelt fotós blogokat... Bevallom, volt pár fotós blog az utóbbi időben (kifejezetten magyar...

Kis tárgyfotózás, már megint az óra

Mivel az időjárás nem túl kedvező az utcán, szabadon történő fényképezésre, megint előtérbe került a tárgyfotózás. S ha már tárgyfotózás, akkor az egyik örök téma is előkerült, az óra. Órát fényképezni nem is olyan könnyű. Nem azért mert jár az óramutató, hisz azt meg...

Streetphoto 2021 év elején

Már nagyon rég nem voltam kint Streetphoto-zni és járni az utcákat este, így gondoltam pont jó az alkalom, hátha le lehet fényképezni valami érdekeset... A gondolat nem volt alapvetően rossz, de az időzítés annál inkább. Míg a Covid előtt bármikor kimentél a városba,...

Jinbei M-6 2 az 1-ben boom lámpaállvány

Már egy ideje szemezgetek a boom állványokkal, többek közt a Jinbei M-6-al is, amelyek azon felül, hogy megkönnyítik a stúdió vakuk, lámpák pozícionálását, igen hasznosak tudnak lenni egyéb fényterelők, fényformálók használata során is. Sokszor gondolkoztam rajta,...