Vigyünk életet a street photo-ba, avagy a svenkelés titkai

Szerző: | 2020 szept 21. | Street photo, Technológia

A street photo során nem mindig könnyű jó témát találni. Sok esetben már unalmas, sokszor agyon fényképezett témák jönnek újra és újra elő, ami nem baj, ha ezeket esetleg saját szemszögünkből, másképp be tudjuk mutatni, vagy épp izgalmassá tudjuk tenni. S ezeket izgalmassá tenni sem olyan nehéz, ha például életet viszünk bele a képbe! Ebben lehet segítségünkre a svenkelés, amelyet például a motorsportból jól ismerhettek.
Először is érdemes tisztázni a fogalmakat!

Nekem mit jelent a street photo

A street photo lényege, hogy hétköznapi jeleneteket fényképezzünk le és azokat adjuk vissza a kép szemlélőjének. Közel áll a sajtó fotóhoz, bár street photo során semmi esetre sem megrendelésre készítünk képeket, illetve sokkal jobban (sőt kifejezetten) érvényesül benne egyéni stílusunk, művészi jegyeink. Legtöbb esetben a szoció fotóval keveredik a street photo, mivel az utcákon könnyen megtalálható az erős és mély üzenet tartalommal bíró téma, amelyet legtöbb esetben az utcán élő embereken keresztül mutatnak be a fotósok. S bár az utcán a legtöbben nem nézik meg nyíltan őket, egy fényképen már korlátok és szégyenérzet nélkül bámulják meg a nehéz sorsú embereket, az egész műfajnak egy kicsit kukkolós mellékízt adva.

Számomra a street photo sokkal többet jelent, s szerencsére ezzel nem vagyok egyedül. A jó street photo igazából inkább ismeretlen emberek lopott pillanatairól szól. Egy fiatal pár, aki a tömeg ellenére is szereti egymást. Egy kiszolgálóról, vagy a munkájukból hazatartókról. Önfeledten játszó gyermekekről. Olyan pillanatokról, amelyeket mindannyian átélünk, akár naponta is, de nem állunk meg, nem nézzük meg, nem csodálkozunk el rajta, nem vesszük észre a részleteket, míg valaki meg nem mutatja ezeket a pillanatokat. S ezek a pillanatok emlékeket ébresztenek fel bennünk. Ettől erősek. Nekem ezt jelenti a street photo.

Streetphoto, Budapest Adventi vásár, Budapest karácsonyi vásár
bastie.hu, street photo, svenkelés, Budai vár, Canon 5D mkIV

Sokszor a jó street photo receptje a szűk vágás, mivel ki kell emelnünk a témát, el kell érnünk, hogy ne vesszen bele a háttérbe, ne tűnjön el a tömegben… De ha mozgó témát szeretnénk fényképezni, akkor a legjobb megoldás, ha a mozgást tudjuk ábrázolni, az erőt, a sebességet, a dinamizmusát át tudjuk emelni a képbe. Ennek egy nagyon jó módja a svenkelés.

Svenkelés

A svenkelés egy fénykép készítései “technika”, amelynek a neve a filmiparból származik és lényegében a kamera vízszintes mozgással történő témakövetését értjük ezalat. Azaz úgy követjük az adott témát fényképezőgépünkkel, mint a televízióban, amikor például focimeccset vagy autóversenyt közvetítenek. Szépen befogjuk a kiszemelt témát és annak mozgását a saját tengelyünkön fordulva követjük le (nem a fényképezőgépet fordítjuk el, mereven állva, hanem mi fordulunk, miközben a fényképezőgépünk a svenkelés során olyan mintha hozzánk lenne mereven nőve).

A cél a mozgó tárgy követése során annak fókuszban tartása, hogy éles legyen a kép elkészülésének pillanatában, míg a környezetét (a hátteret pl.) elmossuk. Ebből adódik, hogy ezt nem fogjuk manuális fókusszal fényképezni (vagy majd ha nagyon profik leszünk), s a fényképezőgépen a fókusz beállításnál az is fontos, hogy az folyamatosan kövesse a témát. Canon esetében erre az AI Servo AF a megfelelő választás mig Nikon esetében elvileg az AF-C mód.

A másik amire mindenképp figyeljünk, az az objektív beállításoknál, hogy stabilizátoros Canon objetív esetében a stabilizátor állása “2”-esen, míg Nikon fényképezőgép esetében a VR objektív “Normal” állásban legyen svenkeléskor.
Ennek a beállításnak a lényege, hogy “2”-es / “Normal” állásban a képstabilizátor csak a függőleges bemozdulásokat javítja, hisz a vízszintes elmozdulásunk (svenkelés) az tudatos.

A Nikon objektíveivel kapcsolatosan sajnos ilyen jellegű tapasztalatom nincs, így a gyártó ajánlásából és pár neves fényképész tpasztalatából indultam ki. Általánosságban úgy fogalmaztak, hogy az “Active” mód abban az esetben jó, ha mozgó járműről fényképezel (helikopter, hajó), míg a svenkeléshez a “Normal” módot használják, de vannak kivételek, ahogy ezt a Nikon itt le is írja.

Szóval miután beállítjuk a fényképezőgépünk AF módját és a kép stabilizátoros objektívünk is a megfelelő üzemmódba van kapcsolva, lassan neki is láthatunk fényképezni, bár még egy pár beállítás hiányzik, hisz a fényképezőgép automata módjában a svenkelésnek még nem az lesz az eredménye, amit el szeretnénk érni.
Ahhoz, hogy ténylegesen el tudjuk mosni a környezetet, hátteret, szükségünk van a megfelelő záridőre.

bastie.hu, street photo, svenkelés, Budai vár, Canon 5D mkIV
Canon EOS 5D mkIV, Canon EF 70-200 F4L IS USM, ISO800, 70 mm, f/5, 1/30s

Én az alábbi záértéket szoktam használni (bár ez függ attól is mennyire vagy messze a tárgytól):
Biciklis esetében: 1/30 – 1/20 s
Gépkocsi esetében (városban): 1/50 – 1/30 s

Ha pedig autóversenyről lenne szó, akkor ott nagyban befolyásolja a sebesség, de 1/200 – 1/50 s között szinte bármi szóba jöhet. Ezt a helyszín, az adott pillanat határozza meg, no meg az, hogy milyen messze / közel vagyunk a témához (azaz, hogy nekünk mennyire kell gyorsan mozognunk) és így milyen záridő mellett érjük el a kívánt hatást.

bastie.hu, street photo, svenkelés, Budai vár, Canon 5D mkIV
Canon EOS 5D mkIV, EF 70-200 F4L IS USM, ISO200, 138 mm, f/8, 1/30s

Arra készüljünk fel, hogy az könnyen előfordulhat, hogy nem a teljes téma lesz éles. Ez nem hiba, hanem abból adódik, hogy nem állandó távolságban van a téma (azaz nem egy párhuzam mentén mozgunk a témával). A fenti képen is látszik, hogy a motoros felsőteste és sisakja éles, míg a motor eleje és hátulja már elmosódik. Szóval ha adott esetben ez egy motort reklámozó kép lenne, amely svenkeléssel készült, akkor ez ebben a formában nem segítené elő a megrendelőt, de ha sisak remlám lenne a cél, arra pont megfelelne. Viszont az alábbi képen jól látszik, hogy street photo esetében nem a motor, hanem a motoros sokkal érdekesebb számunkra, főleg, ha az egy közismertebb személy, aki még mosolyog is mikor meglátja a kamerát:

bastie.hu, street photo, svenkelés, Budai vár, Canon 5D mkIV, Gianni Annoni
Gianni Annoni
Canon EOS 5D mkIV, EF 70-200 mm F4L IS USM, ISO200, 111 mm, f/5,6, 1/30s

Ami pedig a rekesz értéket illeti, ott is több lehetőségünk van. Ha egy egyenletesen, jól megvilágított helyszínen vagyunk, fényképezhetünk teljesen Manual módban is, de ezt ilyenkor nyugodtan bízzuk a fényképezőgépre és állítsuk záridő-prioritásos módba. Bízzunk a gépünkben, a rekeszértéket folyamatosan állítani fogja, s így egy helyesen exponált, elmosott hátterű svenkeléssel készült kép fog készülni. A rekeszérték pedig sokadlagos szempont számunkra jelenleg, hisz a hátteret pont nem a mélységélességgel, hanem a svenkelés mozgásával mossuk el.
Értelemszerűan, ha a kép számunkra alulexponált, ezen az ISO érték növelésével fogunk tudni segíteni.

S ne keseredjünk el, ha az elején mondjuk 20 elkészített képből 1 lesz jó. Ez egy kifejezetten nem egyszerű feladat!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb blog bejegyzés:

Mire képes az Apple M1 processzora Photoshop alatt

Rengeteg helyen lehet olvasni, hogy mennyire is jó az Apple M1-es processzorával szerelt MacBook Pro, ha épp Photoshopra szeretnéd használni. Eddig nagyon is meg voltam elégedve az asztali konfigurációmmal, amelyet azért is szereltem fel, mert sajnos a 2017-es Core...

Az OKJ-s korszak vége. Mit adott, mik voltak a hibái?

Valamikor 2019 év végén, 2020 év elején tudatosult mindenkiben, hogy az OKJ-s oktatás megszűnik, vagyis pontosabban átalakul és helyette valami más jön, amiről akkoriban még semmi pontosabbat nem tudtak. Voltak szakmák, amelyek elvégzéséhez a törvény előírta a...

Hogy építsük fel fotós portfóliónkat?

Ahhoz, hogy be tudjuk mutatni munkánkat fotós portfóliót kell építenünk. De milyen legyen? Mi a jó megoldás? Ki a célközönségünk? Ezek mind mind olyan kérdések, amelyek hatással vannak az eredményre és arra, hogy végül is milyen lesz a portfóliónk. Fotós portfóliónk...

Fénykép nyomtatás, nyomtattassunk, mert nekünk ez jó!

Valamikor régebben már egyszer végig gondoltam és kifejtettem, mi a véleményem a nyomtatás vs. nyomtattatás témakörben. Azóta eltelt pár év (picivel több, mint 2 év), de a téma megint aktuális. Vagyis, annyira nem, de ha már ki kell nyomtatni 10 darab képet, akkor...

Termékfotó készítése vizes (csepp) hatással, mintha a hűtőből vetted volna ki

Termékfotó készítésénél a legtöbb esetben az a cél, hogy felhívjuk a figyelmet a termékre. Huh, ez egy nem túl szerencsés mondat, de megpróbálom kifejteni, mire is gondolok. Szóval nem elég egyszerűen a terméket (például egy energia ital dobozást) lefényképezni. Nem...

Fotós kiegészítők, amikre szükség van és hasznosak is

Az évek alatt szerintem mindenki bevásárol hasznos és kevésbé hasznos fotós kiegészítőkből. Valamelyik nap pakolgattam és el is csodálkoztam, mi mindenem van, így jött is az ötlet, hogy erről érdemes egy pár gondolatot megosztanom. Nem feltétlenül lesz benne rendszer,...

Hova tűnnek a szakmai és / vagy jó fotós blogok?

A tegnapi estén úgy gondoltam, végre van időm olvasni kicsit. Gondoltam, körbe nézek, mi történt a nagyvilágban, milyen újdonságok jelentek meg, ki miről írt, felkeresem a kedvelt fotós blogokat... Bevallom, volt pár fotós blog az utóbbi időben (kifejezetten magyar...

Kis tárgyfotózás, már megint az óra

Mivel az időjárás nem túl kedvező az utcán, szabadon történő fényképezésre, megint előtérbe került a tárgyfotózás. S ha már tárgyfotózás, akkor az egyik örök téma is előkerült, az óra. Órát fényképezni nem is olyan könnyű. Nem azért mert jár az óramutató, hisz azt meg...

Streetphoto 2021 év elején

Már nagyon rég nem voltam kint Streetphoto-zni és járni az utcákat este, így gondoltam pont jó az alkalom, hátha le lehet fényképezni valami érdekeset... A gondolat nem volt alapvetően rossz, de az időzítés annál inkább. Míg a Covid előtt bármikor kimentél a városba,...

Jinbei M-6 2 az 1-ben boom lámpaállvány

Már egy ideje szemezgetek a boom állványokkal, többek közt a Jinbei M-6-al is, amelyek azon felül, hogy megkönnyítik a stúdió vakuk, lámpák pozícionálását, igen hasznosak tudnak lenni egyéb fényterelők, fényformálók használata során is. Sokszor gondolkoztam rajta,...