A portréfotó alapjai – 1. rész – Hogy fényképezzünk portrét?

Szerző: | 2020 jún 18. | Portréfotózás, Technológia

A portréfotó, mint olyan mindig is egy érdekes téma volt és az is lesz. Ha kicsit messzebbről szeretnénk nekifutni, akkor azt is bátran kijelenthetjük (sőt), hogy az elmúlt sok száz év során a portré vitathatatlanul mindig is nagyon közkedvelt volt. Legyen itt szó női portréról, vagy épp az uralkodó osztály arcképeiről. Ahhoz, hogy jó portréfotó-t tudjunk készíteni, van pár trükk. Biztos nem fogom tudni az összeset, de a töredékét sem elmondani, de pár szempontnak fussunk neki, s majd folytatjuk!

Milyen objektívvel fényképezzünk portrét?

Nem mindegy, hogy milyen objektívvel tesszük ezt. S itt nem csak a mélységélességre kell gondolnunk (sok esetben kicsit túl is van ez gondolva), hanem arra, hogy vajon melyik objektív mennyire torzítja az arc, a fej, a téma megjelenését a valósághoz képest.

Általánosan elfogadott tény, hogy a portréfotózásra legalkalmasabb gyújtótávolság 70 (egyes elvek szerint 50 mm-től, de nem) – 100 mm körül kezdődik el Full Framen. Ennek oka, hogy 100 mm alatti gyújtótávolság esetében az arc torzul, az objektívhez legközelebb eső része aránytalanul nagy lesz. Például egy 35 mm-es objektív esetében egy közeli szemből készített női portréfotó alanyának orra a valóságnál jóval nagyobb lesz, illetve az arc pedig akár egészségtelenül vékonynak fog tűnni. Nem biztos, hogy modellünk hálás lesz ezért!

Szóval a 30 mm-es “portré objektív” nem alkalmas portré fotózásra. Hiába adják el olcsón a gyártók, ami miatt közkedvelt is, ASP-C szenzorra vetítve is csak 50 mm-nél tartunk. Ugyan ez igaz a Full Frame-re is kapható 50 mm-es objektívre. Közelről torzít. Ezek az objektívek, azaz az 50 mm-es gyújtótávolság általánosságban ember ábrázolásra viszont tökéletesen alkalmasak. Tehát teljes test, esetleg minimum a test 70%-a.

Portréfotó-ra már használható objektív 85 mm-nél kezdődik. Nem véletlen, hogy minden nagy gyártó elkészíti a FIX 85 mm-es 1.2 vagy 1.4-es fényerejű üvegjét, amit arany áron mérnek. Bár még ez is igen határeset, s a 85 mm inkább a Crop-os vázakra értendő. Igazi portrét, illetve Headshot-ot ezen a gyújtótávolságon már le lehet kezdeni lőni, de headshot vagy szűk portré esetében a 135 mm-es Full Frame gyújtótávot jegyezzük meg inkább kezdő értéknek. (Crop-os vázon a 85 mm ASP-C esetében pont 135 mm környékére esik. Micsoda véletlen…)
Crop-os vázon 70 mm-erre azért merünk “lemenni”, mivel a 85 mm-hez képest nem annyira észrevehető a torzítás, viszont két remek és nagyon jó minőségű objektív is bele esik a 70 mm-es tartományba. A két legnagyobb gyártó kínálatában (Canon, Nikon) is megtalálható a 24-70 és a 70-200 mm-es objektív. Az, hogy ez a két objektív rendkívül közkedvelt, az annak tudható be, hogy mindkettő lefedi a 95%-ban leggyakrabban használt gyújtótávolságot, így ezekkel a FIX objektívek megkötései nélkül (és az állandó objektív csere nyűgje nélkül) többféle képet is készíthetünk. A 24-70 mm-es alkalmas Cityscape, Landscape, egész alakos fotók, jóindulattal portrék készítésére is. Szinte az egyik legjobb városi objektív, hihetetlen jó minőséggel. A 70-200 mm-es párja pedig ugyan erre alkalmas, kiegészítve egy jó zoom tartománnyal, sőt teljes tartományában használható portrézásra.
Full frame vázon pedig a 70-200-as objektív egy igen kedvelt portré objektív. Pont bele esik a 135+ mm-es tartományba, így headshot-ra is tökéletesen alkalmas, s a 70 mm-es vége pedig tág portré, fél / teljes alakos portréhoz is megfelel.

Aki drágállja a gyártók 85 mm körüli 1.2-es – 1.4-es portré objektíveit, az bátran gondolkozhat a fix gyújtótávolságú, 90-100 mm körüli makró objektívekben, hisz hihetetlen jó ár-érték eredményt képesek nyújtani, nem véletlenül “csúfolják” őket portré makróknak. Egy hátrányuk, hogy F2.8-as fényértékkel rendelkeznek általánosságban, viszont ez a legnagyobb előnyük is, hisz emiatt jóval kedvezőbb áron vehetőek meg, miközben azért még elég szűk mélységélesség is elérhető velük.
Full Frame esetében sem kell annyira megijedni egy 90-100 mm-es objektívtől, mivel a torzítása már messze nem olyan jelentős, mintha egy 30-50 mm-es objektívvel szeretnénk szűk portrét fényképezni.

Milyen fényerejű objektívvel jó portrézni?

Igazság szerint már maga a kérdés is hibás. Bármilyen fényerejű objektívvel lehet portréfotó-t készíteni, megfelelő megvilágítás mellett. F4-es objektívvel is remek háttér elmosású (kis mélységélességű, szép bokeh-val rendelkező) fényképet lehet készíteni, itt arra kell figyelnünk, hogy a modell és a háttér között megfelelő távolság legyen, azaz érdemes számolgatnunk a mélységélességet (DOF).

Például egy 5D mkIV + 90 mm-es Tamron f2.8 Macro objekív, F4-re rekeszelve, 3 méteres tárgytávolsággal:

  • legközelebbi éles pont: 2,88 m
  • legtávolabbi éles pont: 3,14 m
  • a teljes élességi tartományunk 26 cm

S minél messzebb lesz a modellünk mögött a háttér, annál jobban el fogjuk tudni mosni. Értelemszerűen tágabb rekeszértékkel ez könnyebb, hisz kisebb a mélységélesség tartománya, így könnyebb elmosni a hátteret.

Kérdés, mi a cél?

Ha zavaró a modell mögötti háttér, akkor a cél, hogy minél jobban elmossuk, szóval egy fényerősebb objektív, tág rekesszel megkönnyíti dolgunkat. Ha F4-es fényerejű objektívvel rendelkezünk, ne essünk kétségbe, válasszuk ki figyelmesen mi lesz az alanyunk mögötti háttér. A szűkebb rekesz másik előnye pont a nagyobb mélységélesség, hisz ebben az esetben kisebb a valószínűsége, hogy pont az alanyunk szeme nem lesz éles…
Szóval szerintem ezt a kérdést nem kell túlgondolni. Bevallom, hogy kisebb mélységélesség mellett könnyebb elmosni a hátteret és ez szűk helyen nagy előny tud lenni, ugyanakkor sokkal nagyobb a hibalehetőség is!

Hogy tartsuk fényképezőgépünket?

Ez megint egy olyan kérdés, amely esetében egyesek ragaszkodnak a portré álláshoz (állókép), hisz nem véletlenül kapta ezt a nevet ha a fényképezőgép elforgatjuk 90 fokkal. Ugyanakkor ne ragaszkodjunk ezekhez az arany szabályokhoz!
Persze, business portrait esetében nem vitatom, merev elvárások, tökéletesen fésült hajak, nyakkendő, zakó és portré állású kép…
De minden egyéb esetben szerintem a fotós szabadsága és leginkább kreativitása az ami meghatározza, hogy tartjuk gépünket. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy adott esetben pont kívánatos a modell melletti nagy negatív tér landscape állásban, hisz oda kerül akár a reklámszöveg, vagy művészetileg sokkal látványosabb.

Beni portrait, portréfotó, portré
Portréfotó rengeteg negatív térrel, Landscape állásban fényképezve
Portrait Beni, Portré, portréfotó
Ugyan az a fotó portrait állásban…

A két kép igazából ugyan az. Portré állásban készült, mégis érzékelhető, hogy különböző vágásokkal (portré ás landscape) mennyire más mondanivalója van. Ebben az esetben a fekvő kép a portfólió oldal kezdőlapjának egyik képe, melynek célja kifejezetten a 16:9-es képarány kitöltése, a bal oldalon pedig az oldal menüjének megjelenítése, úgy, hogy az ne lógjon be a portréfotó fő témájába.

Fény, avagy megvilágítás

Az, hogy a portréfényképezés során milyen fénnyel tudunk dolgozni, legtöbb esetben a körülmények és a helyszín határozza meg. Ha terepen vagyunk, mozgunk, s nincs stábunk legtöbb esetben természetes fénnyel, vagy egy vakuval érdemes dolgozni, hisz csak két kezünk van. A korábban (álló – fekvő tájolásnál) látható férfi portré egy vakuval készült.

A természetes fény használata sok esetben alá van becsülve, pedig igazi kis csodára képes. Természetesen nehezen alkalmazható, ha nem művészi portrét akarunk fényképezni, hanem egy fix elképzelést kell megvalósítanunk.

Portrait Léna, Portré
Portréfotó, szigorúan természetes fényt használva

A másik véglet, ha stúdióban, műteremben fényképezünk. Ott egyedül is képesek vagyunk három – négy vaku, stúdióvaku vagy stúdió lámpa kezelésére, főleg manapság, amikor már nem kell minden eszközhöz odaszaladnunk, hisz rádiós távvezérlővel a fényképezőgépről minden beállítást (ami nem a fényforrás horizontális vagy vertikális elmozdítása) el tudjuk végezni. A három – négy fényforrás nem túlzás, több esetben használunk ilyenkor főfény mellett derítő fényt, adott esetben élfényt, a hátteret is külön világítjuk meg, de akár még a hajat is más fényerővel, vagy színhőmérsékleten. Ez már inkább hasonlít egy kicsit egy keringőre, s bár utómunkával Photoshop-ban is rengeteg hatás érhető el, de ha a maximális minőségre törekszünk, akkor a lehető legtöbb ilyen jellegű elképzelésünket a fizikai valóságban valósítsuk meg és ne a pixeleken varázsoljuk!

Rita portré, portrait
Négy fényes beállítás (2 darab AD200 + 1 darab LED körgyűrű + a háttérfények)

S a fények mellé rengeteg kiegészítő is párosul, de ez is egy külön posztot fog megérdemelni. Viszont pár alap vakus beállással és azok hatásával a képekre érdemes tisztában lenni:

A fények beállításának hatását kipróbálhatjuk külön szoftverrel is (set.a.light 3D). Előnye, hogy a drága stúdió időt már konkrét elképzeléssel tölthetjük, nem pedig ott kezdünk el kísérletezni.

Fekete-fehér portréfotó vagy színes portréfotó?

Ebbe a cikkbe már csak egy témát szeretnék megemlíteni, az pedig annak a kérdése, hogy milyen legyen a portré? Fekete-fehér, vagy színes?

Ez megint csak annak függvénye, hogy mit rendelnek meg tőlünk (ha van konkrét elképzelés), illetve annak hogy mit szeretnénk kifejezni, adott esetben a saját szubjektív ízlésünk.
Egy business portré esetében inkább használandó színes kép.

Berni business portrait, business portré, üzleti portré

Családi fotó, művészi portré, satöbbi esetében elég tág határok közt mozoghatunk. Sok esetben a fekete-fehér kép előnye, hogy a lapos színeket nem kell agyon húzni, hanem ki is használhatjuk. Bizonyos érzelmek megjelenítése esetében is hatásosabb a fekete-fehér portré, kifejezetten ha drámai hatást vagy a sejtelmességet szeretnénk erősíteni.

Portrait Bori, Portré

Első nekifutásra úgy gondolom, hogy ez a pár sor az objektívekről, arról, hogy tartsuk a gépet, pár szó a fényről, arról, hogy színes vagy fekete-fehér legyen a portréfotó bőven elég. A következő részben mindenképp szót ejtünk a pózokról és még pár apróságról.

Ha tetszett és további tippekre is kíváncsi vagy, olvasd el a többi részt is:

A portréfotózás alapjai – 2. rész – portréfotó tippek, portréfotó pózok

A portréfotózás alapjai – 3. rész – Stúdió megvilágítás

A portréfotózás alapjai – 4. rész – Szabadtéri portréfotózás egy vakuval

A portréfotózás alapjai – 5. rész – Az arc retusálása

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Legfrissebb blog bejegyzés:

Mire képes az Apple M1 processzora Photoshop alatt

Rengeteg helyen lehet olvasni, hogy mennyire is jó az Apple M1-es processzorával szerelt MacBook Pro, ha épp Photoshopra szeretnéd használni. Eddig nagyon is meg voltam elégedve az asztali konfigurációmmal, amelyet azért is szereltem fel, mert sajnos a 2017-es Core...

Az OKJ-s korszak vége. Mit adott, mik voltak a hibái?

Valamikor 2019 év végén, 2020 év elején tudatosult mindenkiben, hogy az OKJ-s oktatás megszűnik, vagyis pontosabban átalakul és helyette valami más jön, amiről akkoriban még semmi pontosabbat nem tudtak. Voltak szakmák, amelyek elvégzéséhez a törvény előírta a...

Hogy építsük fel fotós portfóliónkat?

Ahhoz, hogy be tudjuk mutatni munkánkat fotós portfóliót kell építenünk. De milyen legyen? Mi a jó megoldás? Ki a célközönségünk? Ezek mind mind olyan kérdések, amelyek hatással vannak az eredményre és arra, hogy végül is milyen lesz a portfóliónk. Fotós portfóliónk...

Fénykép nyomtatás, nyomtattassunk, mert nekünk ez jó!

Valamikor régebben már egyszer végig gondoltam és kifejtettem, mi a véleményem a nyomtatás vs. nyomtattatás témakörben. Azóta eltelt pár év (picivel több, mint 2 év), de a téma megint aktuális. Vagyis, annyira nem, de ha már ki kell nyomtatni 10 darab képet, akkor...

Termékfotó készítése vizes (csepp) hatással, mintha a hűtőből vetted volna ki

Termékfotó készítésénél a legtöbb esetben az a cél, hogy felhívjuk a figyelmet a termékre. Huh, ez egy nem túl szerencsés mondat, de megpróbálom kifejteni, mire is gondolok. Szóval nem elég egyszerűen a terméket (például egy energia ital dobozást) lefényképezni. Nem...

Fotós kiegészítők, amikre szükség van és hasznosak is

Az évek alatt szerintem mindenki bevásárol hasznos és kevésbé hasznos fotós kiegészítőkből. Valamelyik nap pakolgattam és el is csodálkoztam, mi mindenem van, így jött is az ötlet, hogy erről érdemes egy pár gondolatot megosztanom. Nem feltétlenül lesz benne rendszer,...

Hova tűnnek a szakmai és / vagy jó fotós blogok?

A tegnapi estén úgy gondoltam, végre van időm olvasni kicsit. Gondoltam, körbe nézek, mi történt a nagyvilágban, milyen újdonságok jelentek meg, ki miről írt, felkeresem a kedvelt fotós blogokat... Bevallom, volt pár fotós blog az utóbbi időben (kifejezetten magyar...

Kis tárgyfotózás, már megint az óra

Mivel az időjárás nem túl kedvező az utcán, szabadon történő fényképezésre, megint előtérbe került a tárgyfotózás. S ha már tárgyfotózás, akkor az egyik örök téma is előkerült, az óra. Órát fényképezni nem is olyan könnyű. Nem azért mert jár az óramutató, hisz azt meg...

Streetphoto 2021 év elején

Már nagyon rég nem voltam kint Streetphoto-zni és járni az utcákat este, így gondoltam pont jó az alkalom, hátha le lehet fényképezni valami érdekeset... A gondolat nem volt alapvetően rossz, de az időzítés annál inkább. Míg a Covid előtt bármikor kimentél a városba,...

Jinbei M-6 2 az 1-ben boom lámpaállvány

Már egy ideje szemezgetek a boom állványokkal, többek közt a Jinbei M-6-al is, amelyek azon felül, hogy megkönnyítik a stúdió vakuk, lámpák pozícionálását, igen hasznosak tudnak lenni egyéb fényterelők, fényformálók használata során is. Sokszor gondolkoztam rajta,...